Hur länge ska man motionera innan man bränner fett?

no leadText

 

Camilla Porsman säger: Hej, nu är jag här och kan svara på era frågor!

 

lisa säger: Jag undrar vad din nya bok om barns övervikt och träning heter och när den kommer ut?

 

Camilla Porsman säger: Boken, som jag har skrivit tillsammans med Fredrik Paulún, handlar om mat för barn (alltså inte bara barn med övervikt) och heter "Mat för ditt barn". Den kommer i månadsskiftet september/oktober.

 

Sam säger: Hej!

Är medlem i Viktklubben, o allt funkar bra. Men jag har läst att Pyryvat hjälper till o förbränna. Så jag tänkte köpa Pyryvattabletter från Twinlab, vet du om de håller vad de lovar? Är de bra?

 

Camilla Porsman säger: Nja, det är ingen mirakelkur. Du kan få en viss liten, marginell effekt om du sköter din kost exemplariskt och tränar bra, men det är inte så att fettet kommer att "rinna av dig". Några sådana tillskott finns inte.

 

Trevlig sommar! säger: Hej! Det är såhär att jag har gått ner 20 kilo och det har gått ganska fort. Nu har jag bara ett problem kvar, sedan är jag nöjd med mig själv. Hur får ja bort ”dallret” på magen. Eftersom den har varit stor och jag helt plötsligt gick ner i vikt känns det som om det bara är hud, eller inte ”riktigt” fett på något vis. Jag har provat magövningar, men ja kommer inte åt där det sitter – längre ner på magen. Tacksam för svar! Trevlig sommar! /Louise

 

Camilla Porsman säger: Det är nog riktigt att huden inte riktigt hunnit med i din viktminskning. Huden behöver ganska lång tid på sig för att krympa ihop och ibland lyckas man inte komma åt riktigt allt. Det du kan göra är att fortsätta äta och träna bra. Alla magövningar tar på hela magmuskeln, så fortsätta bara med magträningen som vanligt.

 

nina säger: kan man gå med i viktklubben om man redan håller på med en annan bantning?

 

Camilla Porsman säger: Nja, det är bättre att du följer Viktklubbens program i så fall. Om du fått till bantningsprogram föreskrivet av en läkare föreslår jag att du fortsäter följa det till att börja med. Är det ett bantningsprogram du startat själv rekommenderar jag att du byter till VKprogrammet eftersom det ger dig både kost- och träningsråd.

 

Sam säger: Hur började du med allt som har med motion att göra? Har du nåt utbildning inom dessa områden?

 

Camilla Porsman säger: Ja, jag har dels läst basmedicin, dels är jag utbildad personlig tränare, spinninginstruktör, kostrådgivare, och hälsokostrådgivare. Jag började utbilda mig inom området eftersom jag tyckte att det här med kost och motion var väldigt spännande och intressanta områden.

 

Stippe säger: Min axel går ur led med ojämna mellanrum (ca 1-2ggr/år) efter en tennismatsch för ca 10 år sedan. Hur kan man träna musklerna kring axelfästet för att axeln inte ska gå ur led igen?

 

Camilla Porsman säger: Börja med att skaffa dig ett rehabiliteringsprogram - en sjukgymnast kan hjälpa dig med det. Det finns inte nog med plats här för att jag ska kunna ge dig övningsbeskrivningar, det skulle kräva några A4-sidor!

 

crusader säger: heej..jag undrar hur man på ett effektivt sätt får bort underhudsfett utan att ändra matvanorna?

 

Camilla Porsman säger: Bästa resultat får du genom en kombination av träning och sund kost, men du kan också öka på din träning. En kombination av kondtionsträning (kanske 2-3 pass/vecka) och styrketräning (kanske 1 pass/vecka) är bra. Se till att öka intensiteten i passen efter hand.

 

rollergirl säger: Hej! Om man käkar nutrilett nu ett tag för att gå ner lite, och sen börjar att träna och äta vanlig mat i Aug. Tror du att jag slipper gå upp nåt då?

 

Camilla Porsman säger: Det beror på hur du äter och tränar sedan du slutat med nutriletten. Eftersom du troligen kommer att få i dig fler kalorier när du börjar äta mer vanlig mat behöver du antingen träna mer/hårdare eller äta sundare än innan du startade med nutriletten (eller både och) för att slippa gå upp i fettvikt.

 

Peter säger: Är det bättre eller sämre att äta mindre samtidigt man ökar träningsdosen? Kan det vara farligt på nåt sätt?

 

Camilla Porsman säger: Det beror på hur mycket mindre du äter i samband med att du tränar mer/hårdare. Om man vill minska i fettvikt kan det vara vettigt att minska det dagliga kcal-intaget med ca 250 kcal och öka kaloriförbrukningen genom träning med ca 250-300 kcal. Äter du på tok för lite i förhållande till hur hårt du tränar över en längre tid kommer ämnesomsättningen dock att sjunka och du kommer att bryta ner muskelmassa.

 

Sam säger: Hur länge måste man motionera innan man börjar förbränna fett?

 

Camilla Porsman säger: Du bränner fett hela tiden så länge du tränar med låg-medelhög intensitet (uppåt 75-80% av maxpulsen). Det är alltså INTE sant att det tar 20 min innan fettförbränningn kommer igång. Däremot blir den något högre en stund in på träningspasset. Tränar du högintensivt/anaerobt (t ex hård intervallträning, styrketräning, sprintbetonad tränad) bränner du dock bara kolhydrater.

 

Totte säger: Såg för ett tag sedan bilder på "världens starkaste 2-åring" som hade kroppsbyggarkropp o var 2 år. Är inte det farligt? Vad hade han gjort?

 

Camilla Porsman säger: Ingen aning. Men en tvååring ska inte ha någon kroppsbyggarkropp, så det låter lite läskigt...

 

tjejen säger: om man har krockat med bilen o man har sprickor i bröstet kan man träna dom då lr göra nåt fö attt det ska bli bättre

 

Camilla Porsman säger: Om du fått sprickor i bröstbenet så ska du först och främst få ett ok från din läkare innan du börjat träna. Sedan bör du be en sjukgymnast om ett särskilt träningsprogram. Träning är bra, men det är viktigt att du gör rätt övningar och utför dem korrekt, samt att du inte tränar för hårt för tidigt.

 

cillan säger: Hej,för att nå bättre tränings resultat när man löptränar måste man då öka på sträckan eller räker det att försöka pressa tiden?

Vad skall man springa 5-6km på för att få maximal effekt?

 

Camilla Porsman säger: Det beror på vad du vill uppnå. Vill du bli snabb på sträckan 5-6 km ska du försöka pressa dina tider på just den sträckan. Vill du öka din uthållighet för att t ex klara av att springa längre sträckor (kanske bli bra på milen eller halvmaran) så måste du springa betydligt längre sträckor. Båda ger resultat, men av lite olika slag.

 

TränarKille säger: jag har svårt att gå upp i vikt.....har hög fet förbränning...har du nåt råd? =)

 

Camilla Porsman säger: Visst. Till att börja med ska du vara noga med att äta rejäla måltider 5 gånger om dagen. Ibland är det svårt att få i sig mer käk, då kan du komplettera mellanmålen med en så kallad "gainer" (dryck som innehåller både kolhydrater, protein och en del fett), för det är ofta lättare att få i sig fler kalorier om man dricker dem. Du kan också äta mer fett än "medel-Svensson": ha gärna olja/vinägerdressing på salladen (och kanske lite nötter också), ät gärna fet fisk flera gånger i veckan (ex lax,

 

robin säger: Hur tar man reda på om man är normal/under/över-viktig som barn? Kan man verkligen använda BMI på samma sätt som vuxna?

 

Camilla Porsman säger: Nej, BMI blir inte riktigt samma sak när det gäller barn. Det bästa är att låta en läkare avgöra saken. Skolsköterskan eller husläkaren kan ge remiss till en specialläkare vid behov.

 

Becca säger: Hej!Undrar om du vet ifall magnetband till knäna(band med två små magneter på),som sägs minska värk osv funkar?Är det dumt att jogga lugnt om man har knäproblem?

 

Camilla Porsman säger: Jag har inte sett en enda vetenskaplig studie som säger att magnetprodukter funkar och personligen tror jag inte på dem alls. Jag rekommenderar att du kontaktar en sjukgymnast som kan hjälpa dig med övningar + ev värmeskydd eller liknande som kan minska problemen. Att jogga lugnt kan vara okej, men du bör i så fall använda skor med bra stötdämpning och bara jogga på mjukt underlag. Varva joggingen med att promenera och var supernoga med tekniken när du joggar: inget studsande, utan "glid" fram.

 

hello säger: Är vanligt kaffe farligt för hälsan när man tränar??? Tacksam för svar

 

Camilla Porsman säger: Nej då. I alla fall inte så länge du inte häver i dig litervis per dag. I lagom mängd kan kaffe till och med öka prestationsförmågan något genom att göra dig piggare. Tänk dock på att kaffe är vätskedrivande, så var noga med att dricka tillräckligt med vatten under dagen.

 

anette säger: Fettförbränning när man fyllt 40 är det svårare då att förbränna...vad krävs

 

Camilla Porsman säger: Regelbunden träning och bra mat! Många kvinnor förlorar en hel del muskelmassa med åren, så en god idé är att styrketräna något pass i veckan för att bygga upp musklerna. Det ökar ämnesomsättningen dygnet runt. Konditionsträna också två-tre gånger i veckan, gärna runt en timme per gång, samt vardagsmotionera så mycket du kan (gå/cykla till/från jobbet, ta trapporna istället för hissen, etc). Ät 5 mål om dagen (hoppa aldrig över måltider!), ät varierad mat och mycket frukt och grönsaker. Tag bor

 

la säger: Vad är bästa sättet att träna lår och rumpa för killar?

 

Camilla Porsman säger: Det är samma övningar som gäller för både killar och tjejer: knäböj, utfall ("lunges"), benspark, bencurl/lårcurl och benpress är några bra övningar. Att springa uppför trappor (och sedan gå nedför, och springa uppför igen för valfritt antal upprepningar) är också toppen.

 

Elin säger: Hej Camilla, jag är en tjej på 24 som alltid hatat träna på gym. Jag började ett tag sedan men fick nog efter 2 månader. Vad jag verkligen tycker om är Yoga/Styrke yoga och att promenera. Är det ur hälso synpunkt lika bra att göra yoga 2-3 ggr i veckan och ta längre promenader (ca 1 h) tre gånger i veckan som att gå på gym tre gånger i veckan? Jag har väldigt stor ångest för att jag ite tränar mer "på riktigt".

 

Camilla Porsman säger: Man behöver absolut inte träna på gym för att komma i form! Yoga/styrkeyoga och promenader är utmärkt träning och lika "på riktigt" som gymträning. Fortsätt du med din nuvarande träning, det låter som ett toppenprogram!

 

thezz säger: hejsan

jag har hört att man bäst förbränner fett om man går morgonpromenader innan man äter frukost, stämmer detta?

Jag går promenad varje morgon, springer tre gånger i veckan samt magövningar men jag tycker inte jag förlorar någon vikt, vad gör jag för fel? Finns det något medel som kan hjälpa mig att förbränna snabbare, har hört att det finns något som heter förbränningssoppa vet du vad det är och vart man får tag i det?

 

Camilla Porsman säger: Förbränningssoppa funkar INTE!!! Det enda som händer är att du tappar kolhydrater, vatten och muskelmassa, vilket leder till försämrad ämnesomsättning dygnet runt och gör att du lättare lägger på dig fett. Morgonpromenader före frukost kan ge en viss liten, marginell extra fettförbränningseffekt men det är inget mirakelmedel som gör att fettet "rinner" av. Kanske behöver du äta bättre eller öka på intensiteten i din träning för att få ytterligare resultat?

 

sanetta säger: Är det verkligen sunt att begränsa barns matintag? har en pojke på 5 med enorm aptit på all sorts mat, även nyttig och han är lite knubbig. ska vi låta honom styra matintaget själv eller ska vi gå in och avstyra alltför stora portioner?

 

Camilla Porsman säger: Nja, barn ska inte banta om det inte är på läkares inrådan och under läkares kontroll/översikt. Däremot är det inte fel att se till att en 5-åring får bra mat att äta. Servera bara mat vid måltiderna, aldrig mellan målen. Servera inte heller saft och dylikt mellan målen. Ha inte bullar, kakor, glass osv hemma och servera det inte annat än vid speciella tillfällen (en begränsad mängd som "lördagsgodis", i övrigt bara vid födelsedagar osv). Sådana förändringar är ok även för en 5-åring. Uppmuntra

 

Lotta säger: Hur lång tid tar det för överskottsenergi att lagras som fett rent fysiskt? Går det på ett par timmar, direkt eller tar det flera dagar att bygga fettvävnad?

 

Camilla Porsman säger: Det kan gå på ett par timmar, den processen börjar ju så snart kroppen fyllt på kolhydratlagren och tagit vad den behöver av protein och fett för uppbyggnad, reparation, energiförbrukning etc. Men ofta gör vi av med små överskott rätt snart igen om vi bara rör på oss och äter bra större delen av tiden.

Moderator säger: Oj, tiden går snabbt. Nu hinner vi bara med en fråga till:

 

Linda säger: Hej jag har gått med i viktklubben och fått mitt program som jag följt noggrant i två veckor men problemet är att jag är ständigt hungrig och enligt motionen ska jag motionera mindre än vad jag gjorde förut.ska det verkligen vara så.Tack på förhand.

 

Camilla Porsman säger: Troligen behöver du äta mer, och troligen kan du träna lite mer också. Som VK-medlem kan du få individuella råd genom att skriva till mig under "Fråga motionsexperten" eller camilla.porsman@aftonbladet.se. Inkludera info om hur du tränar och äter idag, hur du tränat och ätit tidigare, din vikt och ditt viktminskningsmål och annan info av relevans. OBS! Gäller bara VK-medlemmar.

Moderator säger: Tack för alla frågor. Chattet är slut. En sammanfattning kommer inom kort.

 

Camilla Porsman säger: Det var jätteroligt att chatta med er allihop!

 



Zendry Svärdkrona

Testa här! Räkna ut ditt BMI och se när du kan nå din målvikt!

Testa
Bli medlem på Viktklubb.se här