Det svartnar för ögonen när jag tränar, är det lågt blodtryck?

no leadText

Camilla Porsman säger: Nu är jag här och kan svara på era frågor!

 

Hobbe säger: Jag har lågt blodtryck. När jag ex gympar (på frisks o svettis) så händer det ganska ofta att det svartnar för ögonen på mig o det brusar i öronen som när man svimmar. Det beror nog på lågt blodtryck. Blir mitt blodtryck högre om jag sportar? Man kan ju sänka blodtrycket genom motion...//Hobbe

 

Camilla Porsman säger: Ja, regelbunden motion sänker generellt sett blodtrycket. Men det du beskriver är typiskt för blodtrycksfall. Kanske äter du för lite, eller kanske har det gått för lång tid sedan du åt när du tränar? Det kan också bara så att du drabbas av syrebrist vid extremt hård ansträngning, t ex tunga lyft i styrketräning, det ger också dylika symtom.

 

säger: jag har värck i min kropp hur skall jag göra med motionen då

 

Camilla Porsman säger: Det beror på vad som orsakar värken. Har du fibromyalgi eller reumatism kan du gärna motionera, men ta det lugnt och försiktigt: simning, vattengympa, promenader, cykling etc. Har du problem med skador bör du vila alt. rehabträna (din sjukgymnast kan ge råd). Har du "bara" träningsvärk är det bra att träna lugnt och försiktigt, gärna promenera, cykla och liknande.

 

Nina säger: Hej! Är spinning en bra fettförbrännings träning? Jag undrar också när man kan börja träna igen efter att ha haft feber i 5-6 dagar? För jag vill ju inte bli ännu värre sjuk. Tack på förhand!

 

Camilla Porsman säger: Du ska vara helt feberfri innan du åter börjar träna. Har du gått på en antibiotikakur (t ex efter influensa) bör du ha avslutat hela kuren innan du börjar träna igen. Ta det lite lugnare i början. Spinning är en jättebra aktivitet om du vill minska i fettvikt.

 

säger: Hej Camilla, jag har ett problem det är nämligen så att jag har en rätt stor kula på magen är smal i övrigt alltså, hur får jag lättast bort den?

 

Camilla Porsman säger: Konditionsträna regelbundet och ät sund mat (5 mål om dagen; undvik att hoppa över måltider). Vardagsmotionera så mycket du kan. Undvik konstant stress - försök planera in viloperioder om du har ett stressigt jobb, t ex - kronisk stress kan nämligen bidra till bukfetma. Begränsa ditt alkoholintag.

 

Manne S säger: vad är rimligt att betala för ett par träningsskor?

 

Camilla Porsman säger: Om du tränar flera gånger i veckan får du nog vara beredd att betala 800-1200 kronor för ett bra träningsskor - t ex om du joggar 3-4 ggr/veckan. Tränar du bara en viss sport gång i veckan kan du köpa enklare, billigare skor för kanske 500 - 600 kronor.

 

LotusQ säger: Vilken motion passar bäst till en person som har problem med kärlkramp vid ansträngning???

 

Camilla Porsman säger: Vilken aktivitet som helst så länge den sker i lugn takt! Promenader är toppen, men gå i långsam takt och gå hellre flera kortare promenader än en jättelång på en gång.

 

kille 18 säger: vad är bästa sättet att träna upp explosiva muskler?

 

Camilla Porsman säger: Genom explosiva rörelser som liknar de rörelser som du gör i din sport. Om du t ex behöver träna upp explosivitet a la en (löpar-)sprinter så är de den sorters "sprintar" du behöver träna upp. I vissa fall kan det löna sig att genomföra sin vanliga sport med extra motstånd: springa och dra ett däck (!) efter sig, springa i sand, i vatten osv.

 

Maria säger: Jag har sedan ett par månader tillbaka börjat jogga. Jag joggar 2-3 gånger i veckan och tycker att det fungerar bra. Hur mycket och ofta samt när och hurr ska jag springa för att få den bästa förbränningen?

 

Camilla Porsman säger: Försök att variera sig så att du både springer kortare men hårdare (snabbare pass, backpass) då du bränner många kalorier, och längre pass i lägre tempo då du genom att hålla på längre tid lär kroppen att bli bättre på att använda fett som energikälla (t ex pass på 60-90 minuter i LÅGT tempo). Sikta på 3 pass per vecka om möjligt (eller 4).

 

Micke säger: Hej hur ska man ska man orka ta tag i det hela..att börja träna? vet att viljan måste finnas men det känns tröstlöst

 

 

Camilla Porsman säger: Gör en lista på alla skälen till att du skulle vilja börja med motion och skriv ned vad du har att vinna på det. TÄnk på att du inte måste träna stenhårt och jättemycket för att få resultat: börja t ex vardagsmotionera mer (gå/cykla till och från jobbet; gå i trappor, gå till affären istället för att ta bilen) och börja med korta pass på kanske 20-30 minuter ett par gånger i veckan. Gå inte ut för hårt. Det är viktigt att du gör saker du tycker är KUL, annars kommer du att tröttna på nolltid. Se också till att du inte tränar hårdare än att du upplever passen som behagliga - är det skönt ger det mersmak!

 

Stollan säger: Såg frågan om svartnar för ögonen när mantränar. Det händer mig med. Vad kan man göra för att det inte ska ske? Är ganska jobbigtnär det händer. Är jag för dåligt tränad?

 

Stollan säger: Såg frågan om svartnar för ögonen när mantränar. Det händer mig med. Vad kan man göra för att det inte ska ske? Är ganska jobbigtnär det händer. Är jag för dåligt tränad?

 

Camilla Porsman säger: Ja, det kan vara så att du tar i för hårt i förhållande till din träningsnivå. Det kan också bero på att du äter för sällan (försök äta 5 mål om dagen; 3 huvudmål och 2 mellanmål). Om det är varmt så se till att ha druckit ordentligt med vatten. Glöm inte bort att andas när du tränar - många spänner sig och håller andan. Ät inte heller för lite - då kan man få så lågt blodsocker att man svimmar.

 

Fredrik säger: Hej! Jag undrar om kondition och reaktionsförmåga går hand i hand? /Fredrik

 

Camilla Porsman säger: Nej, inte direkt. Däremot ger god kondition bättre syreupptagningsförmåga vilket ger högre vakenhetsgrad: du blir bättre på att koncentrera dig, till exempel. Om du springer (eller cyklar, åker skidor osv..) på ojämn mark kommer du även att träna upp balansen och proprioceptionen (musklernas reaktionsförmåga, kan man säga lite förenklat), men vill du få bättre mental reaktionsförmåga för du träna den särskilt.

 

Markku säger: Hej Camilla! Jag är 36 år och funderar på att börja idrotta. Jag står och väljer mellan cykling, löpning samt skidåkning. Jag känner mest för skidåkning då det verkar trevligt samt att säsongen känns lagom lång då jag bor i Stockholm. Tycker du att det låter rimligt eller måste jag som min hustru säger "matcha upp" med någon annan säsongsport? /Markku

 

Camilla Porsman säger: Visst kan du satsa på skidåkning. Däremot bör du förstås försöka motionera året om och då är ju löpning och cykling enklare, men du kan även gå "skidgång" med stavgångsstavar och/eller åka rullskidor. Det funkar lika bra det ur konditionssynpunkt.

 

säger: Hej! Jag är 28 år,har två barn 9 och 5 år,är ganska smal,men har en liten mage OCH en massa "löst" skinn kvar..min fråga är:kan man träna bort "överskottsskinnet" och i såna fall hur?/Moa

 

Camilla Porsman säger: Nej, huden kan inte tränas att bli mindre. God cirkulation (genom regelbunden motion) bidrar till en spänstig hud, men det finns ingen träningsform som gör att huden krymper. Däremot kan du förmodligen "platta till" magen lite genom magövningar: efter barnafödslar är magmusklerna ofta rejält uttänjda och försvagade och det kan då kräva en hel del envis träning för att få dem lika starka som före graviditeterna.

 

angelica säger: Hej! är det överansträngning när man har ont i benhinnorna? Vad kan man göra för att förhindra och för att få bort det? Tack!

 

Camilla Porsman säger: Det kan vara överansträngning eller i värsta fall benhinneinflammation. Testa att snöra och knyta träningsskorna lite lösare. Du ska så klart inte tappa dojjorna medan du tränar, men för hårt snörda och knutna skor kan ge värk i underbenets framsida. Stretcha även underbenets framsida efter passet. Duscha underbenen med omväxlande kallt och varmt vatten efter träningen, det förbättrar cirkulationen och minskar ev smärta. Ev får du ta det lite lugnare i träningen. Om du joggar/löptränar: undvik att springa enbart på främre trampdynan; se till att rulla över foten.

 

säger: Hej, var på ett spinningspass igår för första gången i mitt liv. Det var 45 minuter. Jag tog ut mig så mycket jag orkade, men orkade ändå inte göra alla övningar man skulle, och inte heller lika länge som man skulle. Det orkade dock min kompis som spinnat innan. Har vi ändå förbrännt samma mängd kalorier? Jag tog ju ut mig till max, medan det var ett helt vanligt pass för henne. Malin

 

Camilla Porsman säger: Nej, ni har inte förbränt samma mängd kalorier, men kaloriförbrukningen avgörs inte riktigt på det sättet. Hur många kalorier du förbrukar per minut (och därmed också på ett 45-minuterspass) avgörs av din vikt (tyngre personer förbrukar fler kcal/minut eftersom det är jobbigare att röra en tyngre kropp); muskelmassa och kondition (ju mer muskelmassa du har ochju bättre syreupptagningsförmåga du har, desto fler kcal/min förbrukar du), träningsintensitet osv.

 

Anders S säger: Hej, Jag har till för ett par år sedan varit väldigt aktiv inom främs Ishocky och då tränat mkt och alltid varit bra tränad. Pga skador fick jag sluta och har nu börjat träna på gym igen och då på ett Nautilus. Vad tycker du om den sk Nautilus medoden där man bara kör en repetition istället för 2-4 som jag är van vid?

 

Camilla Porsman säger: Jag tycker att Nautilus är bra för nybörjare som vill komma igång med styrketräning och den som mest tränar för att underhålla sin muskelmassa. Jag skulle inte rekommendera den till någon som vill styrketräna för att bygga muskler och som redan har en god styrkegrund. Det beror alltså på vad målet är.

 

sofia säger: hej Camilla jag undrar om man får bra eller någorlunda motion om man simmar?

 

Camilla Porsman säger: Simning är en jättebra motionsform. Du använder du muskler i hela kroppen, både armar och ben, samtidigt som vattnet ger ett visst rörelsemotstånd. Simning (och all annan vattenträning) är dessutom skonsamt mot lederna eftersom kroppsvikten avlastas en hel del i vattnet.

 

lola säger: hur ofta ska man styrketräna om man vill ex. få magrutor? har hört att man mnåste vila för att muskler ska kunna byggas upp. Om man Inte vilar blir det då så att man bränner mer och på så sätt kan gå ner i vikt?

 

 

Camilla Porsman säger: Om du inte vilar kommer du bara att bryta ner muskelmassan mer och mer. Då minskar din ämnesomsättning och därmed också din fettförbränning och det blir allt svårare att gå ned i fettvikt. Du ska inte styrketräna magen mer än 2-3 gånger i veckan MAX. En gång i veckan räcker. Däremot räcker det inte att göra magövningar för att få fram magrutorna. Man måste äta bra och konditionsträna också, för att bränna fett effektivt.

 

Moderator säger: Ojoj, vad tiden går fort. Nu hinner vi bara med en fråga till.

 

Sandra___ säger: Hur kan man få gratis träningsråd? I så fall vart hittar man dom? Jag vill jätte gärna börja träna med har inte den ekonomin.

 

 

Camilla Porsman säger: Om du vill kan du gå med i Viktklubben, där svarar jag på frågor. Det kostar ju medlemsavgiften, men är billigare än att ha en personlig tränare. Du kan även kolla på t ex stadium.se.

 

Moderator säger: Nu är chattet slut. Tack Camilla, tack alla ni som ställt frågor. En sammanfattning av chattet kommer snart.

 

Camilla Porsman säger: Tack alla ni som var inne och chattade. Det är lika roligt varje gång -jag hoppas jag får tillfälle att chatta med er fler gånger!

 



Zendry Svärdkrona

Testa här! Räkna ut ditt BMI och se när du kan nå din målvikt!

Testa
Bli medlem på Viktklubb.se här