Allt om kolhydrater

no leadText

Kroppen behöver bränsle för att fungera. Kolhydrater är kroppens främsta bränsle.

Kolhydrater finns framför allt i bröd, pasta, ris, potatis, frukt och grönsaker. Socker ingår också i begreppet kolhydrater.

Kolhydraterna ger oss energi och ork. Hjärnan behöver dem för att fungera och kroppen för att bygga upp cellerna. De är också viktiga för ämnesomsättningen.

Äter du för lite kolhydrater känner du dig trött och orkeslös.

Snabba och långsamma

Kroppen tar upp kolhydrater olika snabbt beroende på hur de är uppbyggda kemiskt. Man brukar tala om snabba och långsamma kolhydrater.

Långsamma kolhydrater är bäst för kroppen. De håller blodsockret på en jämn nivå och det minskar godissug och hungerattacker. Långsamma kolhydrater finns i bönor och baljväxter, pasta, ris, potatis, rotfrukter och grönsaker samt grovt bröd.

Snabba kolhydrater är lite sämre. De påverkar blodsockernivån negativt, så att det stiger hastigt och sedan stupar brant.

Ett lågt blodsocker gör dig trött, hängig och inte sällan godissugen. Snabba kolhydrater finns i allt som innehåller mycket socker, till exempel godis, läsk, saft, kakor, bullar, kex och vitt bröd.

GI

Begreppet GI (Glykemiskt index) har fått ett uppsving de senaste åren men är egentligen inget nytt. GI visar hur snabbt kolhydrater omvandlas till blodsocker.

För att få fram vilket GI-index en produkt har mäter man hur snabbt och hur länge blodsockernivån påverkas efter att man har ätit det.

Enkelt uttryckt kan man säga att snabba kolhydrater har högt GI, långsamma kolhydrater har lågt GI.

 

Nackdelen med GI

Fördelen med GI är att man kan jämföra livsmedel med varandra och enkelt se vilken mat som håller blodsockret i schack.

Nackdelen är att GI inte tar hänsyn till kalorier eller näringsvärde i maten. Nutella har till exempel lägre GI än ett äpple, trots att äpplet är nyttigare.

Ett livsmedel är alltså inte garanterat ett bra val bara för att GI-värdet är lågt.

Lite förenklat kan man säga att GI är ett trendigt sätt att förklara vilka livsmedel som är bra för oss. Läkare och dietister har i alla år förespråkat att vi bör äta grovt bröd, frukt, grönsaker och pasta (lågt GI), och att vi bör minska på konsumtionen av sockerrika och raffinerade produkter som vitt bröd, sylt, sockrade flingor och godis (högt GI).

Hur mycket är lagom?

Huvuddelen av ditt energiintag, drygt 50%, bör komma från kolhydrater. Främst i form av bröd, pasta, potatis, frukt och grönsaker.

Konsumtionen av sockerrika livsmedel bör begränsas eftersom socker till skillnad från annat inte innehåller någon näring, bara energi.



Zendry Svärdkrona

Testa här! Räkna ut ditt BMI och se när du kan nå din målvikt!

Testa
Bli medlem på Viktklubb.se här