Allt om protein

Allt om protein

no leadText

Protein finns främst i kött, fisk, ägg och mejeriprodukter. Det finns också i bönor, linser och i viss mån i andra baslivsmedel som bröd, potatis, ris och pasta.

Protein är en viktig byggsten i kroppen och behövs bland annat för att tillverka nya celler.

Om du äter en allsidig kost är det ingen risk att du får proteinbrist. Snarare är det så att vi i i-länderna äter onödigt mycket protein.

 

Bättre och sämre

Protein finns i både animaliska och vegetabiliska livsmedel, men det är lite skillnad på kvaliten.

Så kallat fullvärdigt protein är bäst för kroppen, det finns mest i animaliska produkter. Det protein som finns i vegetabiliska livsmedel är inte riktigt lika bra.

Det är därför det är extra viktigt för vegetarianer att äta ordentligt för att få i sig tillräckligt med protein ändå.

Ingen risk för brist

Det är en myt att ett högt proteinintag gör att vi bygger extra mycket muskler. Kroppen har inget förråd för att lagra protein, så överskottet kommer bara att fungera som bränsle.

Ät allsidigt

En annan myt är att du bör äta väldigt mycket protein och nästan inga kolhydrater alls. Flera populära bantningskurer bygger på den tesen, men det kan vara direkt skadligt.

Du behöver få i dig både protein, kolhydrater och fett för att må bra. Dessutom är det lätt hänt att man får i sig för mycket av det dåliga fettet om man äter stora mängder proteinrika feta livsmedel som korv, grädde och dessertostar.

Ät därför allsidigt och undvik att krångla till det.

 

Hur mycket ska man äta?

De svenska rekommendationerna är att kosten ska vara uppdelad på 15 procent protein, 30 procent fett och 55 procent kolhydrater. För en vuxen person innebär det cirka 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt varje dag.

I genomsnitt räknar man med att en tredjedel av proteinet vi får i oss kommer från mjölk och mejeriprodukter, en tredjedel från kött, fisk och ägg samt en fjärdedel från bröd och spannmålsprodukter.

 

Källa: Livsmedelsverket, Hälso.info

Det här är Viktklubb

  • Viktminskning i 3 steg
  • Enkel planering & loggning av mat och träning
  • Tusentals smala recept & dagliga menyförslag
  • Experthjälp & vetenskapliga metoder inom viktnedgång
  • Hundratals intressanta artiklar om hälsa & viktnedgång
  • Sveriges största viktforum, bloggar & utmaningar
Metoden utvecklad i samarbete med Karolinska Institutet

Läsning

Fantastisk 5:2 mat

Testa 5:2 i Viktklubb!

Nyfiken på  5:2-metoden? Du väljer fastedagar. Vi ger dig recept och håller koll på kalorierna.

För mer läsning, recept och viktverktyg: