”Hur blir jag av med kärlekshandtagen?”

no leadText

Petra Thorén säger: Hej alla träningssugna människor. Nu kör vi igång!

 

lie säger: Vilka är rekomendationerna när det gäller den dagliga motionen? Jag har själv svårt att få timmarna att räcka till. Men jag promenerar 30 min var dag, cyklar till och från skolan (20-25min/ 5 dar i veckan) samt gör 100 situps och armhävningar varje dag. Är detta tillräckligt för att behålla en god hälsa? Mvh Lie

 

   Petra Thorén säger: Hej Lie! Som du själv konstaterar är det svårt att få tiden att gå ihop. Men 30 minuters promenad är jättebra för den allmänna hälsan, om du orkar/kan/vill så försök även börja springa lite på sikt under promenaderna för att öka din kondition. Cyklingen har du också, så rent konditionsmässigt får du en mycket bra grund. Det jag skulle vilja rekommendera dig är att variera styrkan. Istället för bara situps och armhävningar gör andra övningar som involverar andra muskelgrupper. Du kan välja två muskelgrupper per dag, så får du med rygg, axlar, hela bålen som är viktiga. Det finns övningstips på Viktklubbens hemsida. Lycka till!

 

 

jenny säger: Är det sant att om man gör situps fel blir man ännu rundare om magen speciellt nedtill. Hur gör man de rätt?

 

   Petra Thorén säger: Hej Jenny! Du kan inte bli rundare av att göra situps "fel". Det man kanske syftat på är att om man får mer musklern på magen kan ju magen bli lite större om man samtidigt inte konditionstränar och håller efter underhudsfettet som lägger sig utanpå musklerna. För att göra en situps effektiv är det viktigt att du i första läget tippar ditt bäcken bakåt, alltså pressar ner ländryggen i underlaget och sedan drar dig uppåt med hjälp av magens muskler. Dra in naveln mot ryggraden och försök hålla den anspänningen hela rörelsen igenom.

 

Amy säger: Hejsan! vilka kroppsdelar tränar man när man kör spinning? Vill nämligen träna större ben och rumpa och träna bort magen. vad e bästa träningen? Mvh

 

   Petra Thorén säger: Hej Amy! I spinningen får du en jättebra konditionsträning och självklart en mycket bra träning för dina ben. Om du tänker på att dra in magen under passet och hålla en rak rygg så tränar du även bålen statiskt. Komplettera gärna med styrketräning för säte och mage efteråt.

 

anna säger: Hej! Om man promenerar ca en timme, och lägger på fot- och handledsvikter, ökar det bara förbränningen eller kan de ge resultat i musklerna också? Hur mycket mer....eller får man ut mycket mer av att gå med vikterna eller är skillnaden försumbar? För nackdelar?

 

   Petra Thorén säger: Hej Anna! Det är klart att belastningen blir större, det blir jobbigare att flytta kroppen framåt, så det går åt mer energi. Exakt hur mycket kan jag inte säga. Du kan ju få samma effekt av att gå i kuperad terräng till exempel. Nackdelar? Det finns en viss risk för att gångsteget blir ryckigt och att man kanske då sliter lite extra på muskulaturen men det bedömer jag inte som en stor risk. Däremot finns ju risken för att man snubblar eller trampar snett.

 

anna säger: hej vad är din åsikt om kosttilskottet CLA?

 

   Petra Thorén säger: Hej Anna! Jag har för lite information om det för att ge dig min åsikt. Min generella åsikt är att med en bra sund, varierad kost behöver vi få tillskott. Men det kan ju variera individuellt och det går att göra mineralanalyser tex för att de dina exakta behov.

 

anna säger: Hej Petra! Jag tränar på gym ca 4 gånger i veckan. Hur många gånger i veckan kan man träna magen...jag tycker det är skönt att avsluta passen med lite magövningar, men jag undrar om det gör mer skada än nytta?

 

   Petra Thorén säger: Hej! Du kan köra magen tre dagar i veckan, men musklerna behöver vila en dag mellan varje magpass för att återhämtningen ska bli bra och för att musklerna ska få en chans till god tillväxt. Variera och kör även din rygg.

 

Stefan säger: Hejsan!Blir träningen efektivare med pulsklocka?

 

   Petra Thorén säger: Hej Stefan! Jag är själv inne i en" pulsklockefas" och framförallt är det himla kul. Man kan låta pulsen styra träningen, du ser direkt om du ligger i en bra träningszon eller inte. Du kan använda den på många olika sätt och variera träningen med din pulsklocka och därmed kan din träning bli effektivare. Det är lättare att ändra träningen om man får ett mått på vad man ligger just nu.

 

Karin säger: Hej!

Jag väger 94 kg o är 165 cm lång, har varit med i viktklubben några månader och promenerar dagligen o stavgår. Jag undrar när det är lämpligt att börja jogga. Jag är rädd att knänen tar stryk om man är för tung

 

   Petra Thorén säger: Hej Karin! Kul att du är igång så bra. Eftersom du nu har kört ett par månader så har kroppen börjat vänja sig och du kan absolut testa att jogga lite. Smyg in joggingen under dina promenader, börja med korta sträckor och öka efter hand. Det är dock extra viktigt att du har bra skor med bra stötdämpning när du börjar springa. Jag tycker också att du ska komplettera med lite styrkeövningar för framsida och baksida lår för att stärka musklerna kring knäna så klarar du den ökade belastningen ännu bättre. Lycka till!

 

hurtisen säger: Hejj! Är det sant att man inte blir muskulös om man stretchar ordentligt? Kram!

 

   Petra Thorén säger: Hej hurtisen! Nej, nej! Det är klart att du blir muskulös om du tränar styrka även om du intre stretchar. Däremot kan du få en ännu bättre effekt av din styrketräning om du sträcker ut musklerna efter passen. Du ökar rörligheten vilket innebär att du kan ta ut rörelserna bättre på nästa pass. Du förebygger också skador och slipper för korta muskler som kan leda till obalans i kroppen. Så strectha du, det är bra men missar du någon gång uteblir inte den muskulära effekten av styrketräningen.

 

lasse säger: hej jag är en kille på 38 år har tränat ganska mycke men fick ont i handlederna men det brukar försvinna när jag tränat ett tag vad kan det vara

 

   Petra Thorén säger: Hej Lasse! Oj, det där är svårt att svara på så här. Det kan ju bero på en mängd faktorer som överbelastning på arbetsplats ect. Jag vågar inte ge dig ett svar utan råder dig att uppsöka läkare eller sjukgymnast om besvären fortlöper.

 

vkemma säger: hej! Jag funderar lite på förbränningen vid olika träningsformer. När jag cyklar på gymet i 25 min så sätter jag det som motionscykling medel vilket blir 136 kcal medan när jag cyklar till jobbet som tar 30 min sätter jag som cykling lätt och det ger 150 kcal. Stämmer det? Jag blir ju ganska svettig och får upp pulsen rejält på gymet men inte när jag cyklar till jobbet. Fyller jag i något fel eller stämmer det att det kan ge ungefär lika mycket kcal?! /vkemma

 

   Petra Thorén säger: Det låter märkligt. Klart att om du cyklar medel så gör du av med mer energi. När du cyklar utomhus dessutom får du en del hjälp i nedförsbackar. Jag tycker att du ska sätta cykling medel när du kör på motionscykeln och cykling lätt till jobbet så blir det mer rättvisande.

 

åsap säger: Hej! Hur mycket och ofta kan man träna kondition per vecka utan att det blir skadligt? Tränar på konditionsmaskinerna på gym..tack!!

 

   Petra Thorén säger: Hej Åsa! Till skillnad mot styrketräningen så behöver kroppen inte samma vila efter konditionspassen så du kan köra på rätt ofta. Jag råder dig ändå till två vilodagar i veckan så kroppen får chans till återhämtning och för att minska risken för överbelastning.

 

jenny säger: förstör man musklerna om man styrketränar på fastande mage?

 

   Petra Thorén säger: Hej Jenny! För att få bästa effekt - om du styrketränar vill du ju bygga muskler - så ät före träningen. Då orkar du träna effektivt och få ut mer av passet. Är det förbränningen du vill åt så kör konditionsträning hellre.

 

Moderator säger: Sista frågan

 

motionär säger: hej, vad är ditt bästa tips för att bli av med "kärlekshandtagen"?

 

 

   Petra Thorén säger: Hej motionär! Dom är tyvärr inte så lätta att handskas med...Men som alltid när man vill göra punktinsatser måste man se till helheten. Så en god konditionsträning så du förbränner bra tre dagar i veckan, gärna två lite längre pass och ett kortare mer intensivt pass och så förstås övningar för bålen. Kör både mage, raka crunches, sneda crunches och ryggen samt övningar för midjan. Det finns på vissa gym så kallade corepass. De kan jag verkligen rekommendera för "kärlekshandtagen" Lycka till!

 

Moderator säger: Tack Petra, och alla ni som chattat. Välkomna tillbaka nästa gång.

 

   Petra Thorén säger: Tack för alla frågor! Lycka till med träningen.



Zendry Svärdkrona

Testa här! Räkna ut ditt BMI och se när du kan nå din målvikt!

Testa
Bli medlem på Viktklubb.se här