”Hur får jag platt mage snabbt?”

no leadText

Molle säger: Har en dotter på snart 11 år som är lite mullig. Har ett löpband hemma som både jag och min man tränar på. Är det fel att också låta min dotter träna på löpbandet, naturligtvis på hennes villkor?

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: hej molle, nej det är inte fel att låta din dotter träna tycker jag. men låt henne att ta det lugnt. tänk också på att det är mycket som händer i hennes kropp. hon börjar närma sig tonåren. stressa henne inte, utan försök att få in normal motion och hälsosam mat på ett odramatiskt sätt. lycka till !! / shirin :-)

 

C säger: Vad är det bästa sättet sättet att komma iform...har inte överdrivet med tid..och vill se bra ut till sommare. Fastare bakdel, lår och armar..

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Utomhusaktiviteter typ löpning, cykling, intervallträning och om du har möjlighet träna på gym är effektivt för att komma i form.,

 

Ida säger: Jag har hört att för bra fettförbränning kan man träna kondition efter styrketräning. Men är inte risken stor att man bryter ner sina muskler?

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Jag rekommenderar att först värma upp, styrketräna och sen konditionsträning. Så nej, du bryter iinte ner musklerna.

 

Åsa säger: Hur lång tid tar det att "tappa formen"? Var sjuk i två veckor och när jag började träna igen (kondition och yoga) kände jag mig stel och en aning flåsigare än vanligt, men muskelstyrkan var densamma. Är det en riktig observation?

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Det är helt korrekt. Tänk på att kroppen har varit sjuk, den behöver tid att reparera sig. Ge kroppen två veckor till så är du t illbaka.

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Har du haft feber tar det nästan 4 veckor...

 

säger: Hur får man platt mage på det snabbaste sättet?

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Det går inte att punkträna, du måste träna hela kroppen. Men lägg extra fokus på magen. Variera magövningarna. Om du går på gym, ta hjälp av en instruktör för nya effektiva övningar.

 

säger: Hej Shirin. Jag undrar hur man ska träna för att få bort dom s.k "Kärlekshandtagen". Det känns väldigt jobbigt att ha någonting som hänger ut över byxorna. Mvh Anna

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Träna mycket kondition. Med fokus på bålstabilitet. Till exempel coreklasser på gym. Träna rygg och mage för att få en starkt hållning.

 

suz säger: Hej Shirin! Hur ofta i veckan bör man träna gym, respektive kondition?

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Den bästa träningen är varierad. Dela upp gym och kondition i 50/50. 2-4 dagar i veckan brukar vara lagom.

 

Lina säger: Hej! Jag har nått en vikt som jag är väldigt nöjd med (174 cm, 63 kg). Tränar 3-4 konditionspass/vecka (spinning och aerobics) samt minst 1 pass body pump. Rider 1-2 gånger i veckan (dressyr och hoppning). Är detta lagom för att behålla den vikt och de muskler jag har nu om jag äter ca 2000 kcal/dag?

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Du ligger på en perfekt nivå. Du kan till och med äta mer, du äter nästan lite. Du kan gå upp till 3000 kcal om dagen. Du behöver inte träna mer, du kan till och med ta bort ett pass i veckan. Tänk på att det är viktigt för kroppen att vila också.

 

Tyra säger: Hur tränar man upp ryggen på bäst och lättast sätt, jag har så dåliga muskler där så jag får lätt ont i ryggen.

 

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Ryggen tränar du bäst med styrketräning, simning, balansövning på coreboll, ryggmaskiner på gymmet. Du måste träna magen också, den motsatta muskeln 3-4 dar i veckan räcker.

 

Henny säger: Kan man träna hemma? jag brukar t.ex. dansa till musik och springa på plats samt träna lite med hantlar.(har gjort samma saker på skol.-idrotten). eller måste man gå på gym?

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Man måste inte alls gå på gym. Viktigast är att hitta något som passar dig. Tänk på att utmana dig själv så att du får ökade resultat. Kombinera gärna med löpning, cykling, långa promendaer.

 

minoo säger: Hur dags under dan har man högsta ämnesomsättningen? Är det bra att träna just då? eller ta en annan tid och öka omsättningen?

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Det är bäst att träna på morgonen/förmiddag för då håller förbränningen i sig under hela dagen och du blir piggare. Tränar du på kvällen kan det vara svårt att sova.

 

benny säger: Hej. Jag tränar spinning 4 dagar i veckan, men vill träna en dag till är det okej?

 

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Den femte dagen bör du t räna styrka, alternativt något annat, för att få variation.

 

Maja säger: Vad är bästa träningen för att få bra kondition?

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: All sorts träning där du får upp flåset. Löpning och intervallträning är oslagbart.

 

Pluttan säger: Vilken träning är bäst om man vill minska i vikt snabbt?

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Konditionsträning i kombination med styrketräning,. Muskler förbränner fett, och kondition förbränner fett.

 

benny säger: Är det bra att träna på gym varje dag om man varierar styrka och spinning?

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Nej, muskler växer bara i vila. Mycket viktigt att låta kroppen vila emellan, annars tränar du sönder musklerna och får motsatt effekt.

 

Sandra säger: Är det vanligt att man går upp i vikt när man börjar träna? Det sägs ju att muskler väger mera än fett!

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Nej, det krävs rätt mycket träning för att du ska väga mer i muskler än i fett. Du behöver inte vara rädd för det. Träna på! Lycka till!

 

Jeanette säger: På vilket sätt är vattengymnastik bra?

 

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Därför att det är en mycket skonsam träningsform. Du jobbar med ett naturligt motstånd. Vattenträning bör kombineras med annan träning, typ stryka och kondition.

 

Moderator säger: Nu tar vi sista frågan

 

Hanna säger: Jag tränar 2-3 gånger i veckan på gym oftast på morgonen,vad ska jag träna mest för att gå ner, mest kondition eller styrketräning?

 

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Du ska träna lika mycket av varje, alternativt lägga på lite extra kondition. Kondition bränner mer fett.

 

Moderator säger: Tack Shirin för att du chattade, och tack alla ni som chattat. Välkomnatillbaka nästa gång

 

   Shirin Rågby Djavidi säger: Tack för alla trevliga frågor, vi ses snart igen. Lycka till med träningen.



Zendry Svärdkrona

Testa här! Räkna ut ditt BMI och se när du kan nå din målvikt!

Testa
Bli medlem på Viktklubb.se här