Det innehåller ditt ägg

Det innehåller ditt ägg

Påsken är den tid då vi äter mest ägg i Sverige. I snitt äter vi 200 ägg per person och år det vill säga cirka 4 ägg per vecka. Ägg är inte bara gott och mättande, det är dessutom ett väldigt näringsrikt livsmedel.

Speciellt rikt är ägg på protein, selen och B12. Ägg är även en viktig källa för vitamin-D. Det som ägg saknar är vitamin-C och fiber.

Ett medelstort ägg innehåller ungefär 75 kilokalorier och är alltså ett väldigt energisnålt livsmedel men fullt av viktiga näringsämnen. Det har talats mycket om hur många ägg man kan äta per dag. Tidigare rekommenderades att de med högt kolesterol skulle hålla nere konsumtionen av ägg till 3-4 ägg i veckan. Idag ser kostråden annorlunda ut, flera studier visar att ett ägg om dagen inte påverkar kolesterolet.

Enligt en rapport som redovisas av American Egg Board sammanfattas nyligen genomförda undersökningar, där sambandet ägg och hälsa undersökts;

  • Ungdomar som väljer en proteinrik frukost blir mindre hungrig under dagen och undviker därmed att äta onödiga kalorier under lunchen.
  • Det finns inget samband mellan konsumtionen av ägg och en ökad risk för hjärtinfarkt.
  • Män som äter mellan 1-6 ägg per vecka är friskare och lever lägre än de män som enbart åt 1 ägg per vecka.
  • En minskad risk att få stroke bland de kvinnor som åt 1-6 ägg per vecka jämfört med de som åt 1 ägg eller mindre per vecka.

Källa: Svenska ägg

Det här är Viktklubb

  • Viktminskning i 3 steg
  • Enkel planering & loggning av mat och träning
  • Tusentals smala recept & dagliga menyförslag
  • Experthjälp & vetenskapliga metoder inom viktnedgång
  • Hundratals intressanta artiklar om hälsa & viktnedgång
  • Sveriges största viktforum, bloggar & utmaningar
Metoden utvecklad i samarbete med Karolinska Institutet

Läsning

Fantastisk 5:2 mat

Testa 5:2 i Viktklubb!

Nyfiken på  5:2-metoden? Du väljer fastedagar. Vi ger dig recept och håller koll på kalorierna.

För mer läsning, recept och viktverktyg: