Träningen som <b>bränner mest</b>

Träningen som bränner mest

Fotboll eller innebandy, löpträning eller skogspromenader – här är träningsformerna som bränner mest kalorier.

10-i-topp

Satsa på något av det här om du vill maxa fettförbränningen.

  1. Löpning (1 mil på 1 timme): 750 kcal/timme
  2. Simning: 600 kcal/timme
  3. Squash: 600 kcal/timme
  4. Fotboll: 560 kcal/timme
  5. Jogga: 500 kcal/timme
  6. Step up: 425 kcal/timme
  7. Basket/innebandy/tennis: 400 kcal/itimme
  8. Pump: Nära 400 kcal/timme
  9. Spinning: 350 kcal/timme
  10. Aerobics: 300 kcal/timme

Alla siffror är ungefärliga beroende på intensiteten på träningen.



Bollsporter

En grupp danska forskare konstaterade tidigare i år att fotboll är bättre träning än löpning. När de jämförde en grupp fotbollstränande amatörer med en grupp som fick löpträna, upptäckte de att fotbollsspelarna gick ner mer i vikt, fick mer muskler och sänkte blodtrycket mer än de som sprang.

En av anledningarna tros vara att fotbollsspelarna inte tänkte på hur trötta de är när de jagade efter bollen, medan löparna mycket starkare upplevde att de var trötta och andfådda.



Så här mycket bränner du när du tränar bollsporter:


Squash: Orkar du hålla ut i en timma har du bränt drygt 600 kcal.
Fotboll: På en timmas social träning har du gjort av med 560 kcal.
Basket, innebandy och tennis: Bränner alla tre ungefär 400 kcal i timmen.



Gå, lunka löp

Promenader har fått rykte om sig att vara den bästa när man vill bränna fett, men enligt Viktklubb.se:s motionsexpert Alan bergström så stämmer inte det riktigt.

– Lågintensiv träning som gång bränner procentuellt mer fett jämfört med andra bränslen som fett och kolhydrater, men högintensiv träning som löpning bränner mer näringsämnen totalt sett, säger han.

Så här mycket bränner du i motionsslingan:


Gång: Går du i promenadtakt i en timme har du bränt ungefär 160 kcal, men lägger du till ett par stavar och ökar takten kan du komma upp i drygt 300 kcal på samma tid.
Cykla: nära 400 kcal i timmen.
Jogga: nära 500 kcal i timmen.
Springa: springer du en mil på en timma har du också bränt hela 750 kcal.



På gymmet

Många passar på att köpa gymkort nu till hösten, och utbudet av olika träningsformer kan te sig lite av en djungel. Bäst är det förståss att hitta ett pass som man gillar, som får dig att riktigt längta till nästa träningstillfälle. Annars kan det bli svårt att motivera sig att fortsätta gå, vecka efter vecka. Om det inte räcker med att veta hur mycket de olika passen bränner, vill säga.

Så här mycket bränner de olika passen på gymmet:


Aerobics: 300 kcal på en timme
Body Pump: Nära 400 kcal i timmen
Spinning: 350 kcal i timmen.
Step up: 425 kcal i timmen.

Det här är Viktklubb

  • Enkel planering & loggning av mat och träning
  • Tusentals smala recept & dagliga menyförslag
  • Experthjälp & vetenskapliga metoder inom viktnedgång
  • Hundratals intressanta artiklar om hälsa & viktnedgång
  • Sveriges största viktforum, bloggar & utmaningar
Metoden utvecklad i samarbete med Karolinska Institutet

För mer läsning, recept och viktverktyg: