Passa dig 
för lightfällan

Passa dig för lightfällan

Lightprodukter i all ära – men de kan faktiskt ge motsatt effekt och få dig att gå upp i vikt istället för ner.

Det varnas det i alla fall för i flera forskningsstudier.

Viktklubbs dietist Josefin Jonasson håller med, och reder ut begreppen.

Två olika typer av lightprodukter:

Sött – men light

  Lättdrycker
  Godis
  Kakor/kex
  Fruktyoghurt
  Lightläsk
  Choklad

Fett – men light

  Ost

  Chips

  Snacks

  Glass

  Lättgrädde

  Majonnäs

Alla har vi säkert köpt en lightläsk eller en magrare ost för att äta nyttigt.

Eller tagit en extra bit: ”Det är ju ändå light.”

Men bara för att ett livsmedel är märkt ”light”, betyder inte det att det är fritt fram att svulla. Speciellt inte om du kämpar med de där extra kilona.

Forskare varnar till och med för att äta för mycket light–produkter. Det kan nämligen ge motsatt effekt.

Går upp istället för ner

För några år sedan visade till exempel forskare vid Purdue university i Indiana, USA, i en stor studie att lightmaten kan göra att du går upp i vikt – i stället för ner.

Forskarna menada att konstgjorda sötningsmedel gör det svårare för kroppen att reglera hur mycket man äter. Den söta smaken gör att kroppen förväntar sig mycket energi – som sedan aldrig kommer. Då tror kroppen att det behövs mer mat och man blir hungrig och sugen igen.

Inga kalorier alls

Viktklubbs dietist Josefine Jonasson menar också att man ska vara försiktig så att man inte faller i ”lightfällan”. Hon förklarar det på flera sätt:

– Om du till exempel väljer magrare mejeriprodukter så kan det göra att du äter mer bara för att du tror att du sparar massa kalorier. Väljer du nyckelhålsmärkt ost i stället för den vanliga, så sparar du kalorier om du äter lika många skivor som tidigare. Men tar du en extra skiva av den magra osten, har du fått i dig mer kalorier än om du hade ätit lika många skivor av originalet.

Fullkorn – nyttigt i måttlig mängd

Senast på tapeten är lightfällan fullkorn som numera finns i allt från pasta till kakor. Många köper fullkornsprodukter i tron att det är nyckeln till en hälsosam livsstil och en sund kropp.

Josefine Jonasson varnar för det man kan kalla ”fullkornsfällan”:

– Att du äter kex som innehåller fullkorn behöver inte innebära att du får i dig mindre kalorier. Det som avgör är mängden du äter.

Lätt fruktyoghurt är en annan produkt som vi lätt luras att tro är nyttig. Men i själva verket innehåller den lika mycket kalorier som vanlig standard naturell yoghurt.

Lätt att tänka fel

– Det är viktigt att tänka på att fettreducerade lightprodukter innehåller mindre fett än motsvarande originalprodukt. Det behöver alltså inte betyda att produkten i sig är mager. Majonnäs innehåller 80 procent fett, lättmajonnäs cirka 32 procent. 32 procent är nästan lika mycket som creme fraiche innehåller och den ser man som väldigt fet, säger Josefine Jonasson.

Josefine understryker att det alltid är upp till var och en att välja hur och vad man vill äta eller dricka:

– Så länge du vet vad du gör så kan lightprodukter vara ett hjälpmedel vid viktnedgång, men några mirakel, det är det inte.

Det här är Viktklubb

  • Enkel planering & loggning av mat och träning
  • Tusentals smala recept & dagliga menyförslag
  • Experthjälp & vetenskapliga metoder inom viktnedgång
  • Hundratals intressanta artiklar om hälsa & viktnedgång
  • Sveriges största viktforum, bloggar & utmaningar
Metoden utvecklad i samarbete med Karolinska Institutet

För mer läsning, recept och viktverktyg: